تولیدکنندگان به دنبال دانش،فناوری و پیوستن به خارجی ها باشند/تولیدات باید صادراتگرا باشد

شنبه 4 نوامبر 2017 در 10:51


«محمد طحان پور» امروز (شنبه) در مراسم رونمایی از تولیدات جدید شرکت امرسان در محل باشگاه فرمانیه تهران خطاب به تولیدکنندگان تصریح کرد: تولید بهتر نیازمند ارتقای دانش، فناوری و سرمایه گذاری بیشتر است و در صورتی که تولیدکنندگان به سمت اخذ دانش فنی از خارجی ها نروند و با آنها به سرمایه گذاری و کار مشترک نپردازند، از گردونه حذف خواهند شد.
وی تاکید کرد: اگر تولیدکنندگان محصولات باکیفیت ایرانی، صادراتگرا نشوند و کالاهای صادراتی تولید نکنند، در آینده نزدیک حتی نمی توانند سهم بازار داخلی شان را حفظ کنند؛ اما فراموش نکنیم نگاه صادراتی، قیمت و کیفیت مناسب محصول و خدمات پس از فروش می خواهد.
به گفته این مقام مسئول، امروز سود بالای تسهیلات، گرانی مواد اولیه و مشکلات بیمه تامین اجتماعی و مالیات بر ارزش افزوده در تقابل با رقبای جهانی، مهمترین مشکلات تولید لوازم خانگی در کشور است.
وی بیان داشت: سود ۲۸ درصدی تسهیلات بانکی در حالی از تولیدکنندگان داخلی گرفته می شود که در هیچ کجای جهان شاهد چنین سیستمی نیستیم، در حالی که شاهدیم «افراد بی تدبیر» بانک می زنند و با دلالی، به بیکاری موجود در کشور دامن زده و دولت را به چالش می کشانند.
طحان پور ادامه داد: سود سپرده های بانکی به عامل تنبلی و تن پروری مردم تبدیل شده است و با مشکلات یاد شده، تولیدکنندگان نیز کسب سودهای بانکی را بر کار و تلاش و فعالیت ترجیح می دهند.
وی با تاکید بر لزوم حرکت تولیدکنندگان به سوی تنوع محصولات و ارائه سبدی از کالاها به مردم، خاطرنشان کرد:
تولیدکنندگان باید در آینده بتوانند همه انواع لوازم خانگی را تولید کنند، زیرا امروز ترجیح مصرف کنندگان یکدست کردن«ست کردن» لوازم خانگی است و باید به چنین نکات ظریفی در پاسخ به تقاضای افراد توجه داشت.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ایران ادامه داد: در فضای کنونی کشور شاهدیم برخی افراد با استفاده از تریبون هایی که در اختیار دارند، فضای تعاملی که جمهوری اسلامی ایران با تلاش های وزارت امور خارجه و سایر مسئولان نظام در حال پی ریزی آن بوده و به نفع رفاه و تولید و صادرات کشور است را بهم می زنند و نگاه های مثبت جهانی را مسکوت می گذارند.

** احتمال ارائه مجدد کارت های اعتباری
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ایران همچنین از احتمال ارائه مجدد کارت های اعتباری تا یک ماه دیگر خبر داد و خواستار اهتمام هرچه بیشتر نمایندگی های فروش به این ظرفیت فروش شد.
وی در ادامه بر لزوم مشتری مداری و لزوم توجه بیشتر به استفاده از فضای مجاری برای بازاریابی، تبلیغات و فروش تاکید کرد و گفت: در صورت نبود برند فروشی و ارائه نکردن خدمات مناسب، دستکم ۶۰ درصد اصناف کشور تا پنج سال آینده از دور خارج خواهند شد.
طحان پور همچنین بر لزوم استفاده از «کالای خوب ایرانی» از سوی ایرانیان تاکید کرد و با بیان اینکه اهتمام به این موضوع افزایش تولید و اشتغال در کشور را به همراه داشت، تصریح کرد: دستکم ۱۰۰ شغل به صنعت لوازم خانگی وابسته است که در صورت روشن ماندن چرخ تولید آن، رونق سایر مشاغل را به همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: استفاده از کالای خوب ایرانی به معنای کنار رفتن کالاهای بی کیفیت، زیر پله ای و بدون گارانتی تولیدی در کارگاه های غیرمجاز است.

** استفاده بیش از ۷۳ درصد ایرانی ها از لوازم خانگی ایرانی
در این مراسم، همچنین «حسین فتاحی» موسس و بنیانگذار گروه صنعتی امرسان با بیان اینکه در سال های گذشته اقبال ایرانی ها به مصرف کالای ایرانی رشد چشمگیری داشته، تصریح کرد: اکنون از مجموع مصرف سالیانه ۱٫۵ میلیون دستگاه لوازم خانگی کشور، ۱٫۱ میلیون دستگاه آن (معادل ۷۳ درصد) مربوط به لوازم تولیدی ایرانی است.
وی با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی صنعتی رقابتی است، تاکید کرد: هیچ ترسی از حضور رقبای خارجی نداریم و اتفاقا فعالیت برندهای خارجی در کشور مایه خوشحالی تولیدکنندگان ایرانی و تلاش مضاعف آنها برای ارتقای تولید و کیفیت است.
فتاحی با انتقاد از گران بودن تامین پول و سرمایه در کشور و گرانی مواد اولیه، همچنین حمایت دولت از صنایع بالادستی نظیر فولاد، مشتقات نفتی و پتروشیمی و غفلت از صنایع پایین دستی، بیان داشت: تداوم این شرایط، در عمل صادرات را با چالش مواجه خواهد کرد، در حالی که اگر خواهان حضور پر رنگ تر در بازارهای جهانی هستیم، باید تولید و کیفیت کارمان نیز جهانی باشد.
وی با بیان اینکه امروز لبنیات باکیفیت ایرانی حتی به آمریکا صادر می شود، تصریح کرد: برای تقویت صادرات، ابتدا باید روابط سیاسی مناسبی با کشورها برقرار کرد.
این فعال اقتصادی یادآور شد: این شرکت در نظر دارد با برنامه ای صادرات محور، تا سال ۱۴۰۴ به تولید کننده و برند برتر منطقه در حوزه لوازم خانگی تبدیل شود.
وی با بیان اینکه تولید جهانی نیازمند کیفیت و رقابت در سطح جهانی است، بیان داشت: خدمات پس از فروش مناسب و مصرف کم و بهینه انرژی از شاخص های مهم صادرات و فروش در سطح بین المللی است.
فتاحی یادآوری کرد: غفلت از فاکتوری تاثیرگذار همچون فضای مجازی از تامین تا توزیع، تبلیغات و … منجر به خسات های جبران ناپذیری خواهد شد.
وی گفت: این گروه صنعتی در نظر دارد با انجام سرمایه گذاری فراوان در حوزه فضای مجازی، ۲۰ درصد درآمدهای آن مبتنی بر فناوری اطلاعات باشد.
این فعال صنعتی خاطرنشان کرد: گروه متبوعش در حوزه صادرات، تولیدات خود را با تاسیس دفاتر و مراکز خدمات پس از فروش به کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، سوریه، لبنان و ارمنستان صادر می کند.
به گزارش ایرنا، پیشتر «محمدرضا دیانی» رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور گفته بود: مردم باید بپذیرند و رسانه ها باید فرهنگ سازی کنند تا مصرف کالای ایرانی بالا رود؛ زیرا تا افکار عمومی مردم به مصرف تولیدات داخلی تغییر نکند امیدی به بهبود روند موجود نیست.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در صنعت لوازم خانگی می تواند بیشترین اشتغال را ایجاد کند، تصریح کرد: امروز نیازمند آن هستیم تا منافع کوتاه مدت مان را فدای منافع بلندمدت کنیم.
این مسئول اضافه کرد: از سویی، باید مکانیزم های کنترلی و نظارتی دولت و سازمان هایی کنترل کیفیت نظیر استاندارد و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان طوری باشد که با کالاهای بی کیفیت سختگیرانه برخورد شود.
دیانی خاطرنشان کرد:امروز فرهنگ سازی استفاده از کالای «ساخت ایران» باید حتی مقدم بر استاندارد بودن آن کالاها باشد.

اظهار نظر