تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره ابلاغ شد

دوشنبه 16 آگوست 2021 در 21:33


ایستگاه اخبار:رییس سازمان نظام روان شناسی گفت: بعد از ۱۸ سال تعرفه های سازمان نظام روانشناسی توسط هیات دولت تصویب شد.

محمد حاتمی در نشست خبری امروز با اشاره به تصویب و ابلاغ تعرفه‌های روانشناسی گفت: تعرفه‌های روانشناسی و مشاوره در هیات دولت تصویب شد و در شورای عالی بیمه نیز مصوب شد.وی در ابتدا با تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان گفت: بعد از ۱۸ سال تعرفه های سازمان نظام روان شناسی توسط هیئت دولت تصویب شد.

وی ادامه داد: سال ۹۸ براساس قانون شورای مرکزی سازمان نظام روان شناسی باید این سازمان تعرفه ها را به هیئت دولت پیشنهاد می داد و اینجا لازم است که توضیح دهم ما تنها پیشنهاد دهنده هستیم و در نهایت هیئت دولت تعرفه نهایی را تعریف می کند. پس از پیگیری های بسیار در کمیسیون اقتصادی و اجتماعی هیئت دولت تعرفه ها تصویب شد و بعد از آن باید در شورای عالی بیمه سلامت نیز این تعرفه ها به تصویب می رسید که در تاریخ ۶ تیرماه ۱۴۰۰ این مهم انجام شد.

وی با بیان اینکه طبق این مصوبه برای ۴۵ دقیقه خدمات فردی با مدرک کارشناسی ارشد ۱۳۰ هزار تومان و برای دکترا ۱۸۷ هزار تومان است، اظهار داشت: این تعرفه ها معیار استاندارد ماست و در قانون مصوب شده و هر کسی از آن تخطی کند، در واقع تخلف کرده است و تعزیرات حکومتی می تواند به این تخلفات ورود کند.

رفیعی پور معاون آموزش سازمان نظام روان شناسی نیز در این نشست تصریح کرد: ما دو وظیفه اصلی در سازمان داریم، یکی حقوق و صیانت از مردم که همین مصوبه در همین راستاست و مردم از سردرگمی نجات پیدا می کنند و می دانند که به هر روان شناسی مراجعه کنند باید چه تعرفه‌ای پرداخت کنند.

وی گفت: متأسفانه یک آشفتگی در حرفه روان شناسی در تعرفه ها شاهد بودیم و تمام تلاش سازمان این بود که در تمام این سالها بتواند این تعرفه ها را به تصویب برساند.

وی بیان کرد: همان طور که پزشک بدون پروانه نظام پزشکی تخلفی انجام دهد مجرم است و اگر پروانه داشته باشد قصور صورت می گیرد، در حوزه روان شناسی نیز هر کسی پروانه این سازمان را نداشته باشد، طبق قانون مجرم است.

حاتمی در ادامه با اشاره به اینکه شماره ۶۶۹۰۳۵۴۴ شماره بازرسی نظام روانشناسی است که افراد می توانند تخلفات مربوط به تعرفه را به آن اطلاع دهند، خاطرنشان کرد: مسئله دوم ما بیمه تکمیلی است و تمام تلاشمان این است که خدمات روان شناسان در بیمه پایه و بیمه تکمیلی لحاظ شود. برای این کار نیاز بود در وهله اول تعرفه تصویب شده را داشته باشیم که این مهم به انجام رسید.

رئیس سازمان نظام روان شناسی با بیان اینکه تعرفه برای خدمات مشاوره حضوری و مجازی یکسان است، تأکید کرد: اگر کسانی بیش از ۴۵ دقیقه زمان بگذارند، قانونی نیست و از نظر قانونی و حرفه ای نیز برای مشاوران خانواده نهایتاً سقف یک ساعت مجاز است.

وی در ادامه با بازگشت به بحث بیمه های پایه و تکمیلی که در حال حاضر خدمات روان شناسی جزو آن محسوب نمی شود، تصریح کرد: در این دو سال که در سازمان بودم یکی از دغدغه هایم بحث بیمه پایه و تکمیلی بود. جلساتی در هیئت دولت و مجلس داشتیم و اهمیت موضوع را مطرح کردم. موضوع این است که همین تعرفه های مصوب شده برای بسیاری از مردم پرداختش امکان پذیر نیست و شاید بتوان گفت خدمات روان شناسی و مشاوره به کالای لوکسی تبدیل شده در حالی که باید به خدمات پایه و تکمیلی اضافه شود و سلامت روان مردم کمتر از سلامت جسم آنها نیست.

حاتمی اظهار داشت: دو شرط برای بیمه پایه و تکمیلی گذاشتند. یکی باید در کارگروه وزارت بهداشت این خدمات به عنوان خدمات درمانی- بهداشتی لحاظ شود و دوم اینکه تعرفه ها توسط هیئت دولت تصویب شود. در بخش تعرفه ها ۱۰۰ درصد راه را رفته ایم. در بخش اینکه خدمات روان شناسی جزو خدمات درمانی – بهداشتی قرار بگیرد نیز تقریباً ۸۰ درصد راه را رفته ایم. وقتی مسئله واکسیناسیون گروه های هدف پیش آمد ابتدا روان شناسان در اولویت سوم واکسن قرار گرفتند و پس از بحث های بسیار، خدمات روانشناسی در وزارت بهداشت جزو خدمات درمانی شد و بعد از پزشکان در اولویت واکسن قرار گرفته است و این یعنی ۸۰ درصد راه را طی کرده ایم. امیدواریم در دولت رئیسی که دولت مردمی و پاسخگو است، مسئله بیمه تصویب شود.

رئیس سازمان نظام روان شناسی در خصوص واکسیناسیون ۳۵ هزار عضو سازمان نظام روان شناسی نیز تصریح کرد: نامه‌ای که به علیرضا رئیسی در این خصوص نوشتم برای همین ۳۵ هزار عضو سازمان نظام بود ولی در فاز اول با واکسینه کردن ۶ هزار نفر عضو پروانه دار نظام، موافقت شد که در حال حاضر در ۳۰ استان فاز اول این واکسیناسیون کامل صورت گرفته و حتی به فاز دوم هم رسیده و در تهران نیز که نیمی از اعضای پروانه دار سازمان در این شهر فعال هستند با تدابیری که انجام شد، برای سه هزار و ۲۰۰ نفر فراخوان اعلام شد و واکسیناسیون فاز اول صورت گرفت. برای فاز دوم نیز به همین صورت در زمان مقرر فراخوان صورت خواهد گرفت.

در ادامه این مراسم محمد رضا سیرتی معاون استان های این سازمان نیز با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع بیماری کرونا، روان شناسان چه در سامانه ۴۰۳۰ و چه در مطب های شخصی مشغول به کار بودند، اظهار داشت: کرونا یک مسئله زیستی و جسمی نیست بلکه یک مسئله اجتماعی – روانی، امنیتی و اقتصادی و… و. است.

وی افزود: بررسی ابعاد روانی کرونا بسیار در این برهه از زمان اهمیت دارد. خیلی از هم وطنان ما درگیر کرونا و عوارض آن شدند و متأسفانه بسیاری از آنها در سوگ عزیزانشان نشستند. در مسئله سوگ باید به شکل جدی مداخله صورت بگیرد. در این ۱۸ ماه گذشته روان شناسان بدون آنکه کمتر نامی از آنها برده شود، در خط اول مبارزه با کرونا بودند.

سیرتی ادامه داد: در کنار این خدمات، خیلی از مطب ها تعطیل و خدمات آنلاین شد که گرچه جزو پروتکل های تصویب شده نبود اما راهی نبود که روان شناسان چاره‌ای جز آن نداشتند. در این دوران ما روان شناسان خوبی را هم به دلیل بیماری کرونا از دست دادیم. در هر صورت همه اینها باعث شد که واکسیناسیون همکاران روان شناس به عنوان یک مطالبه جدی از سوی سازمان نظام روان شناسی قرار بگیرد و این مهم خوشبختانه تا امروز به خوبی پیش رفته است. در حال حاضر با همه محدودیت ها در حال برنامه ریزی برای فاز دوم واکسیناسیون جامعه هدف هستیم. در تهران با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی ایران و بیمارستان میلاد طی ۵ روز واکسیناسیون سه هزار و ۲۰۰ نفر صورت گرفت.

در ادامه این نشست حاتمی با بیان اینکه با متخلفانی که خارج از تعرفه حق مشاوره دریافت کنند، برخورد خواهد شد، بیان کرد: در نظر داریم کنترل فضای مجازی در خصوص روان شناس نماها را جدی بگیریم و با این روان شناس نماها که در فضای مجازی خود را روان شناس معرفی می کنند و در این شرایط کنونی از فضا سوءاستفاده می کنند را به مقامات مسئول برای پیگیری معرفی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر مردم کشور مان تحت استرس و فشار زیادی هستند و از منظر روان شناسی همین استرس و فشار به اختلالات روانی منجر خواهد شد، گفت: صدا و سیما باید بسیار بیشتر برای سلامت روان مردم اهتمام کند و ما این مهم را کمتر این روزها در صدا و سیما می بینیم. نکته دیگر این است که یک ابهام کلی در مورد کرونا در کشور وجود دارد و مسئولان ما کمتر درباره آن به مردم اطلاعات می دهند. مسئولان در تلویزیون کلی گویی می کنند در حالی که پیشنهاد مشخص ما متخصصان روان این است که باید ابهامات را بشکنند و دومین راهکار ما این است که از سرمایه های اجتماعی و گروه های مرجع برای این که مردم با پروتکل های بهداشتی همراه شوند، استفاده کنند. متأسفانه از این سرمایه غفلت شده است. نکته دیگر این است که کودکان و نوجوانان ما در مخاطره جدی هستند. باید در وهله اول در خصوص خدمات روان شناسی، فرهنگ سازی صورت بگیرد و در کنار کمیته هایی که در ستاد مقابله با کرونا وجود دارد، ستاد مقابله با بحران کرونا و پساکرونا نیز شکل بگیرد و همه پروتکل های بهداشتی پیوست سلامت روان داشته باشد. سوال جدی ما این است که چرا رئیس سازمان نظام روان شناسی عضو این ستاد نیست.

حاتمی در پایان در پاسخ به سوال مهر در خصوص اینکه چه تمهیداتی برای قانون مند اجرا شدن تعرفه های مصوب و عدم تخلف روانشناسان دارید، گفت: ما قطعاً طرف حقوق مردم ایستاده ایم. قیمت مصوب را هم مناسب ارزیابی می کنیم. سال گذشته تعرفه برای کارشناسی ارشد ۱۰۸ هزار تومان و برای دکترا ۱۵۶ هزار تومان بود پیشنهاد ما افزایش ۳۰ درصدی این تعرفه ها بود که با افزایش ۲۰ درصدی آن موافقت شد. ما معتقدیم که ۹۰ درصد روانشناسان این مسئله را رعایت می کنند و حتی کمتر از تعرفه کار می کنند. شاید انگشت شمار باشند کسانی که تخلف می کنند که مردم می توانند این موارد را گزارش دهند و راهکار قانونی برای برخورد با متخلفان نیز پیش بینی شده است.

اظهار نظر