اشتغال پایدار روستایی، حاصل توجه به زنجیره تامین گندم، آرد و نان

یکشنبه 9 فوریه 2020 در 23:28


قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با تاکید بر ضرورت توجه به امنیت غذایی گفت: اشتغال زنجیره تامین گندم، آرد و نان از نوع ایجاد مشاغل پایدار روستایی بوده و بسیار برای کشور حائز اهمیت است.

حسین مدرس خیابانی در جشنواره برگزیدگان گندم، آرد و نان گفت: تولید محصولات گندم در شرایط سخت کشور انجام می‌شود که این نشان از کار جهادی است.

وی با بیان اینکه امروز برای توسعه کارها در کشور، باید زنجیره‌ها و حلقه‌های مرتبط با آن نیز توسعه یابد، افزود: هیچ توسعه‌ای در دنیا، بدون گسترش همزمان زنجیره و حلقه‌های مرتبط با آن انجام نمی‌شود.

مدرس خیابانی به حجم اقتصادی ۶ میلیارد دلاری گندم، آرد و نان در کشور اشاره کرد و افزود: ارزش افزوده این محصولات، ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، همچنین از خرید تضمینی گندم و پرداخت نقدی به کشاورزان در سال آینده خبر داد.

مدرس خیابانی بر توجه خاص به این مجموعه تاکید کرد و گفت: محصولات گندم، ۴ ویژگی دارند که امنیت غذایی برای کشور یکی از این ویژگی ها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه ۴۰ سال کشور ما تحریم شده، تحت افزود: برای کشوری که می‌خواهد اقتدار و استقلال خود را به رخ بکشد، امنیت غذایی بسیار مهم است.

مدرس خیابانی تولید با ارزش افزوده را از دیگر ویژگی‌های محصولات گندم، آرد و نان بیان کرد و گفت: کشور در تولید این محصولات، قطع وابستگی به نفت و اقتصاد بدون نفت را تمرین می‌کند.

قائم مقام وزیر صمت با بیان اینکه در صادرات نیاز به ارزش افزوده داریم، ادامه داد: میانگین قیمت کالای صادراتی کمتر از ۴۰۰ دلار، و میانگین کالای وارداتی بیشتر از ۱۲۰۰ دلار است.

مدرس خیابانی از صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری شیرینی، شکلات و ماکارونی به ۶۶ کشور خبر داد و اضافه کرد: امروز محصولات گندم و آرد ۱۰ تا ۲۰ برابر خود، ارزش افزوده دارند.

وی با بیان اینکه صادرات غیر نفتی جایگاه خود را پیدا کرده است گفت: دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت از صادرات با ارزش افزوده است که مصداق بارز آن محصولات و مشتقات گندم، آرد و نان است.

وی توجه به حوزه اشتغال را از دیگر ویژگی‌های این صنف دانست و افزود: دو میلیون شاغل، بیش از ۴۰۰ کارخانه آسیابانی، ۵۰۰ هزار کشاورز و ۸ هزار نفر و ۸۴ هزار واحد نانوایی در اصناف مختلف این صنف مشغول به کار هستند.

مدرس خیابانی ادامه داد: اشتغال این قشر از جامعه، یک ویژگی دارد و آن جلوگیری از مهاجرت روستاییان و مدیریت حاشیه نشینی در شهرها است.

اظهار نظر