آلودگی صوتی پایتخت هیاهوی گم شده در سکوت مدیران ارشد شهری

شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ در ۱۵:۲۶


در زمینه کاهش آلودگی صوتی در جنوب شهر پایتخت؛ هیچ اقدامی در راستای کاهش فاصله شمال و جنوب پایتخت صورت نگرفته است

محمد محسنی عضو کمیسیون تخصصی سلامت و محیط زیست جمعیت جوانان مطالبه گر در این باره به خبرنگار تهران نامه گفت: اگر بتوان شهری را تصور کرد که در آن شهروندان از آب و هوا در سطح استاندارد و مطلوب برخوردار هستند، بی شک سومین عامل مهم در کیفیت سلامت جسمی و روانی، آلودگی های صوتی است.

آلودگی صوتی در تعاریف استاندارد بین المللی چیزی در حد آرمان گرایی برای شهر ماست، چراکه در پایتخت بعضی از آلودگی ها چندین برابر بیشتر از میزان دسی بل مجاز برای حس شنوایی انسان است.

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته ایمونولوژی پزشکس دانشگاه شاهد تصریح کرد : روزگاری صدای بوق و یا گاز دادن ماشین های فرسوده در پایتخت آلودگی صوتی تلقی میشد، اما امروزه اگر بر تمام ناهنجاریهای صوتی چشم ببندیم، نمیتوان از صداهای گوش خراش و روان پریشانه ی موتور سیکلت ها که در حدود دو میلیون هم هستند، بگذریم.

محدوده ی مجاز شدت صوت برای گوش انسان بین صفر تا هشتاد و پنج دسی بل میباشد و این در حالی است که موتورسیکلت های پایتخت هشتاد و سه تا نود دسی بل را در فاصله ده متری خود تولید میکنند و البته این مربوط به موتورسیکلت هایی است که در سایلنسر اگزوز نقص ندارند و آنهایی که معیوب هستند توانایی آلودگی صوتی بالاتری دارند، همچنین میزان استاندارد الودگی صوتی در ساختمان های مسکونی به فراخور محل استفاده از جمله محل پذیرایی و یا اتاق استراحت به طور میانگین ۴۰ دسی بل میباشد که این مقدار در سازه های با رعایت مبحث ۱۹ ملی ساختمان در حاشیه بزرگراه ها تا حدود ۸۰ دسی بل افزایش پیدا میکند و متاسفانه در این مورد هم بسیاری از این معابر فاقد عایق های صوتی هستند، البته در مسیرهایی از شمال شهر عایق های صوتی نصب شده است و این اتفاق برای شهروندان جنوب شهر مورد غفلت مدیران ارشد پایتخت واقع شده و این مغایرت آشکار با شعار کاهش فاصله شمال و جنوب شهر توسط شهرداری بوده است و اینها مسائلی هستند که بدون نیاز به اعداد و ارقام، با تجربه های شخصی شهروندان در خیابان ها و کوچه های شهر قابل اثبات است.

محسنی افزود: آمارها نشان میدهد حدود ۱۷۰۰ مرکز آموزشی و درمانی در ۲۰ منطقه شهرداری تهران در معرض آلودگی صوتی بیشتر از حد مجاز هستند و شهرداری به عنوان ارگان مسئول ایجاد رفاه شهروندی موظف است گام های موثری در این زمینه بردارد چراکه این مسائل مهمترین نقاط عقب ماندگی کلان شهری چون تهران از دیگر شهرهای بزرگ دنیا در این ابعاد است.

وی خاطر نشان کرد: آلودگی صوتی عاملی موثر در کاهش تحمل روانی شهروندان و اهرمی تاثیر گذار بر ایجاد نقوص عملکردی سیستم ایمنی است، چراکه چنین حجمی از استرس های محیطی مستقیما و غیر مستقیم کاهش مقاوت سیستم ایمنی را در برابر ناهنجاری های سیستمیک بدن انسان در پی خواهد داشت و امروزه تاثیر سیستم عصبی بر کارکرد موثر سیستم ایمنی بدن بر متخصصین این حوزه پوشیده نیست.

وی در انتها تاکید کرد: حمایت شهرداری تهران از متخصصین جوان که عمر خود را بر سر تحصیل گذاشته اند و برای حل علمی بحران صوتی پایتخت راهکارهای موثر و اجرایی دارند ؛ در دوره ی گذشته مغفول مانده و گامی است که شهرداری میتواند پیش قدم باشد و این امر با وجود انبوهی از تحقیقات و پایان نامه های مرتبط فقط نیازمند فراخوانی است تا ایده های علمی حل این بحران به سمت مراکز ذی صلاح سرازیر شود.